Geluid

Geluid is een sterk medium. Je staat er mee op en gaat er mee naar bed. Geluid versterkt emoties. Maar in hoe verre kan het zelfde geluidsfragment dezelfde persoon op een andere manier beïnvloeden?

Het nummer True Colors van Cindy Lauper is een mooi voorbeeld. Dit nummer is veel gebruikt in de reclamewereld en met verschillende uitwerkingen. De tekst kan een sterk filosofische gedachtegang creëren, maar kan ook letterlijk genomen worden en toch niet zijn kracht verliezen.
https://www.youtube.com/watch?v=LPn0KFlbqX8

 

In navolging op mijn eerdere post over retoucheren met Photoshop, wil ik graag een reclame campagne van Dove onder de aandacht brengen. In 2006 begonnen zij met de True Colors campagne. Met deze campagne wilden zij laten zien dat iedereen op zijn of haar eigen manier mooi is. Ze proberen duidelijk te maken dat het ideaal beeld van de bekende modebladen niet een werkelijk beeld is. En laten doorsnee mensen zien met teksten als: “Afraid she’s fat” en “Hates her freckles”. De boodschap erachter is dat iedereen een eigen “kleur” heeft en elke “kleur” mooi is. Ze geven het woord kleur een eigen betekenis en brengen zo de boodschap duidelijk over. De toevoeging van kinderen en kinderstemmen geeft de boodschap extra kracht.
https://www.youtube.com/watch?v=eZ8A-3NmqfM

Image

In 1988 werd er een nieuwe uitvinding gedaan door Kodak op het gebied van fotografie. Zij hadden toen de Kodak Gold filmrolletjes op de markt gebracht. Op deze rolletjes waren de foto’s nog scherper dan en waren de kleuren nog veel duidelijker dan ooit te voren. Daar hadden ze ook een hele reeks reclames bij gemaakt met het zelfde nummer dat Dove ook gebruikt. Bij Kodak gebruiken ze de letterlijk tekst van het nummer om hun product aan te prijzen.
Samsung heeft op dezelfde manier gebruik gemaakt van het nummer als Kodak. Toen zij een mobiele telefoon op de markt brachten die verschillende kleuren frontjes kon hebben, is er dankbaar gebruik gemaakt van de letterlijke kracht van de tekst.
https://www.youtube.com/watch?v=I0NqEY_KaRM
https://www.youtube.com/watch?v=SvVE3DrY6Qw

Image

Er zijn nog veel meer voorbeelden van reclames die dit nummer ook gebruiken. De een heeft een sterke boodschap terwijl de ander het eerder gebruikt omdat het een lekker nummertje is.
Ikzelf vindt de campagne van Dove een hele sterke. Het heeft ook wereldwijde bekendheid verworven en heeft een duidelijke boodschap achtergelaten. Het doel van Kodak is echter ook duidelijk en het letterlijke gebruik van de tekst spreekt mij ook erg aan.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GmPPFjKNyr8
https://www.youtube.com/watch?v=jvlZM-ofA_4

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s