Vergeten Media – De MiniDisc

In 1991 kwam Sony met een nieuw medium dat de oude cassetteband zou moeten vervangen. Het was een schijfje ter grote van een floppydisc met een kleine cd erin, die ongeveer 60 minuten speeltijd had. Dit schijfje werd onder de noemer MiniDisc op de markt gebracht.

Mini-disc

De Minidisc was aanvankelijk een goed idee, Het apparaatje zelf kan muziek schrijven en lezen. Het had geen last, in tegenstelling tot draagbare cd-spelers, van onderbrekingen bij schokken. En de kwaliteit van de inhoud was aanzienlijk beterdan welk ander medium op de dat moment beschikbaar. Toch is het nooit een groot succes geworden.

Gelijk met de introductie van de MiniDisc kwam ook de opmars van de Personal Computer. Al snel werd het normaal gevonden dat in elk huishouden tenminste één computer stond. Jan Modaal deed zijn zaken voortaan vanuit huis.
Door deze digitalisering van samenleving kreeg men steeds meer affiniteit met het wel en wee van de pc. Als klein jongetje ben ik opgegroeid in een gezin waar we een computerkamer hadden bijvoorbeeld. Met de groei van deze ontwikkeling, kwamen natuurlijk ook andere doorbraken. De belangrijkste hiervan die er voor heeft gezorgd dat de MiniDisc nooit echt een succes is geworden is de MP3 en de cd-brander.

De opkomst vande MP3, en dan bedoel ik het bestandsformaat, heeft er voor gezorgd dat consumenten geen fysieke schijven met muziek meer hoefden, maar enkel een kleine hardschijf die hun bestanden las en afspeelde. Door deze ontwikkeling steeg de populairiteit van de MD wel even. Maar als snel kwam werd ook de cd-brander een feit. En omdat iedereen al wel een draagbare cd-speler had, en lege cd’s veel goedkoper waren dan MD’s, werd de MiniDisc speler al snel achterwege gelaten.

Een volledige flop was de MD zeker niet. De schijf bewaarde de inhoud met de hoogst mogelijke kwaliteit. Tot 2005 gebruikte radiomakers de schijfjes om bijvoorbeeld hun jingles op te bewaren. Tegenwoordig isdat niet meer nodig omdat de kwaliteit van de diverse bestanden op de computer van een dergelijk niveau zijn.

Ikzelf was altijd een groot fan van de MiniDisc. Ten tijde van de opkomst van de MP3 had ik er een. Daardoor kon ik al mijn muziek altijd bij me dragen. Het enige nadeel vond ik dat ik niet alle schijfjes constant bij me kon hebben. Dat zorgde er voor dat ik steeds maar 15 nummers tot mijn beschikking had. Later met de grotere schijven die soms wel 800 nummers konden dragen was dat probleem snel verholpen. Het overzetten van de muziek duurde alleen te lang. SONY DSC

Minidisc: Wikipedia. (2013, 13 december). Geraadpleegd op 8 februari 2014, van http://nl.wikipedia.org/wiki/Minidisc

Leave a Reply

